Beter leren zingen met deze 10 tips

leren zingen

Hou je van zingen maar weet je niet zo goed hoe je jezelf kunt trainen om beter te worden?

Hieronder geef ik je 10 tips die je op weg kunnen helpen om je als zanger te ontwikkelen.

Niet alleen tips om je techniek te verbeteren zodat je met meer zelfvertrouwen en bewustzijn gaat zingen.

Maar ook om aan je performance te werken. Goed zingen is immers meer dan alleen een goeie beheersing van je stem. Je doet het vanuit je tenen.

Gun jezelf de tijd hierbij. En vooral ook belangrijk: wees niet al te kritisch op jezelf! 

Ik wens je veel zangplezier tijdens het doorlopen van deze 10 tips.

Voor je het weet wordt je stem sterker en soepeler en kun je je elk nummer meester maken op je eigen manier!

1. Doe altijd een goede warming up

Je stembanden zijn spierplooien met spieren eromheen die je net als bij sporten kunt opwarmen en oprekken. Dit doe je door middel van oefeningen met toonladders.

Er zijn online veel van dit soort oefeningen te vinden. Een bekende oefening is de sirene, waarbij je van een lage toon naar een hoge glijdt of andersom.

Bij zangoefeningen wordt veelal gefocused op de klinkers en op het mooi uitzingen van de noten.

Voor alle oefeningen en het zingen van nummers geldt: wees niet te kritisch! Probeer je stem te onderzoeken en durf onzuiver te zingen, te kraken, over te slaan en te trillen. Juist dan kom je verder met het zingen.

Breek de oefening niet steeds af. Zet door en pas na de oefening mag je commentaar hebben.

Herhaling van oefeningen is enorm belangrijk om beter te leren zingen. Eigenlijk zoals dat geldt voor alles waar je beter in wilt worden. Oefen liever 10 minuten per dag dan uren achter elkaar.

Houd het leuk voor jezelf zodat het niet als een verplichting voelt. Neem jezelf op met een voicerecorder. Hier leer je veel van. Wees leergierig en geduldig.

De plek waar je oefent is niet het belangrijkst. Je kunt dit ook op de fiets doen of tijdens het opruimen van je huis. Je kunt ook zacht zingen, zolang je maar regelmatig door je hele bereik gaat.

2. Ademsteun

Als je ‘natuurlijk’ ademhaalt en geen last hebt van hyperventilatie of astma hoef je niet anders te ademen dan normaal. Vaak zit onze ademhaling echter te hoog.

Probeer allereerst niet je schouders op te tillen of extra diep in te ademen. Gebruik je buik en middenrif. Je middenrif zit onder je borst en boven je buik.

Hiermee kun je je beschikbare lucht doseren, dus gelijkmatig verdelen over één ademhaling. Het is alsof je onder water gaat zwemmen. Adem dus niet naar boven toe, naar je schouders maar laat de aanzet van je ademhaling vanuit je buik komen.

Vervolgens adem je voor je gevoel naar buiten toe als een ballon die opblaast en ook weer gedoseerd leegloopt. Oefen eerst op hoelang je kunt uitademen op een F, een S of een Z en ga daarna eens kijken hoelang je op een ‘A’ kunt blijven aanhouden.

De bedoeling is dat dit zo gelijkmatig mogelijk gaat klinken. Het volume en de toonhoogte mogen gelijk verdeeld worden tot het einde van je adem. Zo kun je straks lange zinnen (frases) zingen en lange noten aanhouden!

Wil je meer weten over een juiste ademhaling tijdens het zingen? Bekijk dan dit artikel.

3. Zoek de juiste instrumentale begeleiding

Als je een nummer gaat zingen, zorg er dan voor dat je niet te lang blijft meezingen met het origineel. Zoek zodra je het liedje kent een goede karaoke track; een instrumentale band. Zo kun je echt alleen jouw stem horen.

Je vindt van heel veel nummers een karaoke of instrumental op Youtube of Spotify. Of je kunt banden kopen, bijvoorbeeld op karaoke-versie.nl.

Er zijn vaak verschillende versies, zoals een akoestische versie met alleen piano of gitaar. Ook zijn er soms versies van verschillende toonsoorten. Dit wordt in het Engels aangeduid met bijvoorbeeld lower of higher key, of female of male version. Het is de moeite waard om verschillende karaokes uit te proberen.

Als je jezelf kan (laten) begeleiden op piano of gitaar is dat vaak nog een fijnere muzikale ervaring.

Bij het oefenen hoef je niet steeds opnieuw het hele nummer te zingen. Herhaal de lastige stukjes zodat je efficiënt oefent.

4. Leer je bereik en stemtype kennen

Je bereik is het gebied tussen de allerlaagste en de allerhoogste noot die je kunt zingen. Je kunt je bereik door oefening uitbreiden maar iedereen heeft een limiet daarin en dat is helemaal prima.

Belangrijker is om de kwaliteit binnen je bereik te verbeteren. Dit doe je bijvoorbeeld door de eerder genoemde warming up oefeningen.

Hiermee kun je ook je stemtype leren kennen, oftewel je ‘klankkleur’. Dan weet je of je als vrouw een sopraan, mezzosopraan of alt bent of als man een tenor, bas of bariton.

Voor het vaststellen van je bereik en stemtype heb je wel een muziekinstrument of app nodig om te bepalen welke noten het zijn.

Op basis van je bereik kun je liedjes kiezen die je wilt zingen. Maar onthoud goed: Je kunt liedjes die te hoog of laag zijn ook vaak aanpassen aan jouw bereik! De toonsoort wordt dan aangepast aan jouw mogelijkheden. Dit noemen we ‘transponeren’.

Zangles van Roosmarijn zelf ervaren in een proefles?

Wil je zelf ervaren hoe Roosmarijn je kan helpen een betere zanger(es) te worden?

Een proefles is vrijblijvend, je zit nergens aan vast. Beloofd!

5. Bewustzijn van je lichaam

Allereerst is het belangrijk dat je lekker in je lichaam zit. Door voldoende te bewegen en bijvoorbeeld yoga te doen is dit eenvoudig te bereiken.

De juiste lichaamshouding zorgt ervoor dat je optimaal je longcapaciteit kunt inzetten voor het zingen. Ook komt er minder spanning te staan op je schouders, nek en kaken waardoor je energie vrij kan stromen door je lichaam.

Een neutrale, gezonde lichaamshouding ziet er ook voor de toeschouwer het prettigst uit. Dat wil zeggen: stevig maar ontspannen.

Probeer je gezicht niet te verkrampen, blijf zoveel mogelijk lachen, vooral als het moeilijk wordt, bij hoge noten bijvoorbeeld. Check jezelf regelmatig in de spiegel of maak een video-opname voor en tijdens het zingen.

Bekijk ook mijn artikel over lichaamshouding waarin ik je van top tot teen uitleg hoe je de basis legt voor een juiste lichaamshouding.

6. Train je gehoor en stembanden zodat je zuiverder zingt

Iedereen kan zuiver(der) leren zingen. Toegegeven; als je toondoof bent kun je nauwelijks of niet het verschil horen tussen twee verschillende tonen (toonhoogtes). Dan wordt het best lastig. Gelukkig komt absolute toondoofheid niet vaak voor!

Je kunt de trefzekerheid van je stem trainen door goed te luisteren en je oren vervolgens te verbinden met je stem. Dit doe je door het nazingen van noten. Dat kan met een zangdocent maar ook met behulp van een tuner app die ook bij het stemmen van bijvoorbeeld een gitaar wordt gebruikt.

Verder heeft zuiver zingen te maken met je spiergeheugen. Als je de spiertjes rondom je stembanden traint kun je beter de tonen raken. Het raken van de juiste noten noemen we ook wel pitchen of intoneren.

Als gevorderde zanger blijf je dit nog altijd trainen. Om je stem in vorm te houden én omdat je steeds uitdagendere nummers uitkiest.

Wat tot slot helpt om beter de noten te raken is dat je het verschil leert ervaren tussen kopstem (dunne stembanden) en borststem (dikke stembanden).

7. Gezonde leefstijl

Een gezonde stem in een gezond lichaam draagt enorm bij aan je zang. Zorg ervoor dat je genoeg water drinkt, niet rookt en je alcohol-inname beperkt.

Slaap voldoende, vermijd al teveel feestjes waar je hard over de muziek heen moet praten.

Eet gezond en eet voordat je gaat zingen niet te zwaar maar ook niet te weinig. Zuivel en zuur eten kunnen het zingen minder prettig maken.

8. Tekstbehandeling en tekstbeleving

De tekst is net zo belangrijk bij zingen als de muziek. Waar kun je allemaal op letten?

Ten eerste: goed articuleren. Dat betekent: duidelijk verstaanbaar zingen. Dit heeft niets met volume te maken. Het heeft te maken met het actief inzetten van je tong, tanden en lippen. Zorg er ook voor dat als je in een andere taal zingt dan je moedertaal je goed weet hoe je woorden uitspreekt.

Verder is het belangrijk dat je weet wat je zegt. Zoek woorden op die je niet kent. Vervolgens ga je de tekst interpreteren. Wat heeft de schrijver ermee bedoeld? Kan ik daar invulling aangeven vanuit mijn eigen ervaringen? Zo kun je je persoonlijkheid leggen in elk nummer wat je maar wil.

En hoe laat je zien wat je wilt vertellen? Door expressie, dus gebaren die je maakt met je blik of lichaam. Het is goed om hier af en toe een filmpje van te maken.

Om het liedje nog beter over te brengen is het ook goed om de tekst uit je hoofd te leren. Maak notities tijdens dit onderzoek.

9. Breid je kennis over muziek uit

Luister eens naar verschillende artiesten en genres. Alleen al het luisteren naar verschillende soorten muziek maakt je een betere zanger. Probeer verschillende genres uit om zo je repertoire op te bouwen.

Leer eens wat meer over muziektheorie. Bijvoorbeeld hoe de structuur van een lied er vaak uitziet. Je kunt er ook voor kiezen om naast het zingen een muziekinstrument te leren spelen. Het is sowieso handig om een simpel keyboard aan te schaffen.

Met uitbreiding van je kennis word je als zanger veelzijdiger, muzikaler en zelfstandiger.

Zet je tanden ook eens in improvisatie en meerstemmigheid. Zo kun je je eigen stempel drukken op liedjes en kun je met andere mensen muziek maken, bijvoorbeeld in een bandje of een koor.

10. Breng het zingen in de praktijk!

Als je je comfortabel genoeg voelt, geef dan eens een optreden! Je kunt klein beginnen voor je huisgenoten of op een familiefeestje. Ga naar een karaokebar of doe mee aan een zangwedstrijd. Zo leer je langzaam beter om te gaan met zenuwen en eventueel kun je ook om tips vragen.

Vind je zingen voor publiek nog te spannend of houd je het liever voor jezelf? Laat dan eens een mooie opname maken van een lied waarin jij je heerlijk voelt.

Over de schrijfster

Roos geeft zangles in Leiden

Roosmarijn van Lint
Zangeres & zangdocente

Hi, ik ben Roosmarijn, zangeres en zangdocente. Op deze website vind je praktische tips om je zangtalent stap-voor-stap verder te ontwikkelen. Wil je meer weten over mij of mijn zanglessen?